-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:3467 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

در عصر جاهليت، مهمترين مسائل فرهنگي كه مردم انجام ميدادند چه بود؟

در عصر جاهلي، گذشته از مسائل فرهنگي مثبت از قبيل روحية سلحشوري و مهمان نوازي، مسائل فرهنگ جاهلي و منفي نيز در بين آنهارايج بود كه برخي از نمونههاي آن عبارتند از:

1. در عصر جاهليت، معمول بود كه بعضي از كودكان را به عنوان فرزند خود انتخاب ميكردند و آن را پسر خود ميخواندند و به دنبال اين نامگذاري تمام حقوقي را كه يك پسر از پدر داشت، براي او قائل ميشدند; مثلاً از پدر خواندهاش ارث ميبردو پدرخوانده نيز وارث او ميشد و يا تحريم زن پدر يا همسر فرزند در مورد آنها حاكم بود، اسلام اين مقررات غير منطقي و خرافي را به شدت نفي كرد: وما جَعَلَ اَدعِيأَكُم اَبنأَكُم; (احزاب، 4) و ]نيز[ فرزند خواندههاي شما را فرزند حقيقي قرار نداده است.

2. ظهار; آنها هنگامي كه از همسر خود ناراحت ميشدند و ميخواستند نسبت به او اظهار تنفر كنند، به او ميگفتند: انت علي كظهر امي; تو نسبت به من مانند پشت مادر مني! و با اين گفته او را به منزلة مادر خود ميپنداشتند و اين سخن را به منزله طلاق قرار ميدادند! قرآن كريم، در آية 4 سورة احزاب اين فرهنگ غلط را مورد نكوهش قرار داده است.

3. زنده به گور كردن دختران، زن در ميان آنان، به صورت كالايي خريد و فروش ميشد، غالباً از ترس قحطي و ترس از آلودگي، دختران خود را از روز اول تولد، سر ميبريدند و يا از بالاي كوه بلند به دره عميقي پرتاب ميكردند: (تكوير، 8)

4. آنها بر پارهاي از حيوانات، به جهتي از جهات علامت و نامي گذارده، و خوردن گوشت آن را ممنوع ميساختند و يا حتي خوردن شير و چيدن پشم و سوار شدن بر پشت آنها را ممنوع ميكردند: (مائده، 103)( ر.ك: تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 5، ص 102; ج 11، ص 282; ج 21، ص 195; ج 22، 54، دارالكتب الاسلامية / فروغ ابديت، آيت اللّه جعفر سبحاني، ج 1، ص 46 ـ 60، مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامي. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.